Kontynuuj W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".


» Utraciłeś dokumenty? Nie ryzykuj! Zastrzeż je!

 

„Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE” to projekt realizowany przez Związek Banków Polskich, pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i we współpracy z Policją oraz Federacją Konsumentów. Celem jest przeciwdziałanie przestępstwom z użyciem skradzionych i zgubionych dokumentów tożsamości. Utrata dokumentów dla ich posiadaczy może wiązać się z bardzo dotkliwymi konsekwencjami.

Co robić po utracie dokumentów?

1. Natychmiast zastrzec je w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

2.Powiadomić Policję (jeżeli dokonano kradzieży).

3. W gminie lub placówce konsularnej wyrobić nowy dokument.

Gdzie zastrzegać?

1. W dowolnej placówce swojego banku.

2. Gdy ktoś nie ma rachunku bankowego, powinien iść do banku przyjmującego zastrzeżenia nie tylko od swoich klientów (aktualna lista znajduje się na stronie internetowej www.dokumentyzastrzezone.pl) Wystarczy zastrzec dokumenty w jednym oddziale, aby dane automatycznie trafiły do każdego banku, firmy lub instytucji korzystającej z systemu DZ.

Jakie dokumenty zastrzegać?

Najważniejsze są: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu, książeczka wojskowa i marynarska, dowód rejestracyjny i karta płatnicza.

Dlaczego trzeba zastrzec dokumenty?

Nie ma znaczenia, czy dokument skradziono czy zgubiono. Dziennie zdarza się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem:

- wyłudzenia kredytów i pożyczek,

- wynajem mieszkań i pokoi hotelowych (unikanie opłat, kradzieże wyposażenia),

- kradzieże wypożyczonych samochodów i innych rzeczy,

- zakładanie fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów i zwrotu podatków.


Jak działa System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE?

Dane trafiają do wszystkich banków i innych uczestników sytemu np.: telefonia komórkowa, notariusze, placówki poczty, pośrednicy finansowi, agencje rozliczeniowe, firmy leasingowe, firmy ochroniarskie, wypożyczalnie, hotele, agencje pośrednictwa sprzedaży oraz wynajmu nieruchomości.